Hösten 2014 väcktes tankar om att skapa en
slottracing klass för nybörjare med avseende på att det skulle vara
lätt mekat lätt körd och framför allt ekonomisk fördelaktigt för
nybörjare.
Man började titta på om man körde några
slotracing klasser i andra länder som var av intresse med
tanke på vad man var ute efter, i Asker Norge kördes en klass med
champion chassi Hawk 7 motorer fast utväxling och med sportkaross
man tittade även på vad man körde i England det visade sig att det
förekom några klasser med Hawk 7 motorer och det skulle visa sig
sedermera vara ett bra motor val för denna klassen Pierre Gryt
införskaffade sig en sådan motor som monterades in i ett champion
chassi med en saloon kaross.
Efter en tids provkörningar och tester visar det sig att dom önskemål man haft angående den tänkta klassen ansågs vara så pass bra att det kunde vara dags att förverkliga denna ide med en ny klass, Mellandagarna 2014 samlades Pierre G, Gunnar Å, och Hans J, i Karlskoga för gemensamnt provköra och testa denna bil och kom fram till att det var just den typ av konstellation man ville ha.
Hjo MK hade
startat upp sin verksamhet efter att den legat i mal påse sedan 1997
och hade nu nybörjare som ville börja köra slotracing så man ropade
efter en slotracing klass till dessa nybörjare som var lite mer
lagom på alla sätt.
Man enades under eftermiddagen samma dag om ett enklare
regel
dokument till denna klass och samtidigt bestämdes att 3st
provtävlingar skulle köras i Askersund Mullsjö och Hjo.
Inbjudan skickades ut till berörda klubbar och det bara rasade in
anmälningar närmare bestämt 29st 15 juniorer och 14 seniorer det
ända problemet var att få fram motorer till alla som ville deltaga
och i och med det kan man anse att det redan där var succé, nästa
tävling gick av stapeln i Mullsjö med 16 deltagare, och slutligen i
Hjo något sent på vår säsongen med 13 deltagare 6 juniorer och 7
seniorer.
Den 2 augusti samlades alla berörda under en slotracing dag i Hjo
för att prova på bland annat scaleauto senare under dagen samlades
vi åter för att diskutera resultatet av dom 3 provtävlingarna och
man kom fram till att det hade varit jämna tävlingar med många
deltagare och att det hade flutit på ganska bra med mycket få
haverier, vi enades om några små justeringar av
regler
dokumentet man skulle
tillåta att drevet fick sticka ner under chassit
man valde även att ta bort varv kval inför final omg 2 och i
stället låta resultat från final omg 1 bli start ordning. Man
beslutade även att pokaler skulle tilldelas juniorer 1,2,3:an och
medalj eller plakett liknande priser till övriga, det diskuterades
således också att denna klass inte enbart passade nybörjare utan
även dom som kört ett tag sedan tidigare och ville köra en klass som
är lite mer lagom på alla sätt, det visade sig att klassen även
lockade till sig etablerade förare och det i sig är ett gott betyg.
Vi bestämde samma dag att vi skulle köra ytterligare 3st tävlingar
under hösten i Hjo, Askersund, och Mullsjö.
Tävling 4 gick av stapelen
i Hjo den 19/9 Antalet deltagare ökade
nu även i Hjo det inkom totalt 22 anmälningar som sedan blev 20st
8 juniorer och 12 seniorer, deltog i denna tävlingen gjorde
bland annat Michael Landrud vi fick bra feedback av Michael
både gällande klassen och våran bana, Nästa tävling i
Askersund var det åter ett stort startfällt 27 startande 13 juniorer
och 14 seniorer, tävlingen som skulle körts i Mullsjö flyttades till
Sollebrunn och kördes den 28/11 24 startande 8 juniorer och 16
seniorer lite få juniorer men många var sjuka. I och med det så har
totalt 6 tävlingar i klassen produktion 24 Light körts under 2015
det står helt klart utan tvivel att klassen produktion 24 Light är
klassen för ALLA.
Man har under senare del av året arbetat fram ett
tekniskt
reglemente med dom mått och regler som skall gälla för Produktion 24
Light med start 1/1-2016 dom stora förändringar som har skett är att
karossen får klippas i fri höjd vid bakre kofångare för att
eliminera risken att karossen trasslar in sig i bak hjulen, sedan är
det nu fritt att välja antal kuggar på bak drev 64P/x, detta kommer
eliminera fusk, höjden vid framrutans nederkant får ej
understiga 21 mm, dessa nya regler är framtagna och godkännda av
Gunnar Åmell, Hans Johansson, Mats Augustinsson, och Pierre Gryt.
Som det ser ut i skrivande stund kommer Produktion 24 Light att
ingå i Serie Väst och köras på samma sätt som tidigare som under
2015, 6 tävlingar i västra distriktet med Varvtids kval, final omg 1
och 2 och med priser till alla juniorer vid samtliga deltävlingar i
serien.
Fortsättning Följer
Hans Johansson Hjo MK